esmaspäev, oktoober 15

14 - katsejänes



Katsetan mõnd psühholoogilise teraapia tehnikat:

Esimeseks näiteks märkamise ülesanne.
Märkamise ülesanne on lahenduskeskses lühiteraapias üsna levinud ülesanne.
Lahenduskeskses lühiteraapias on kodused ülesanded, mis on alati väga lihtsad, et klient saaks nendega hakkama. :)
Ja peaksid mõjuma positiivselt, olema julgustavad, jõuduandvad ja aitama inimesel märgata ressursse probleemi lahendamiseks.
Kui ikkagi juhtub, et kodune ülesanne jääb tegemata, on keeruline või ei tule välja, siis on see ainult ja ainult terapeudi süü. Tema peab teadma, milline on kliendile sobiv ülesanne, ja kui klient sellega hakkama ei saa, siis on see ju terapeudi apsakas.

Märkamisülesande sarnased on ka õhtu- või hommikupalve:
Märkamisosa oleks siis tänu asjade eest, kus kogesid Jumala õnnistust. Alati ei pea need olema positiivsed, vaid oluline on ka lootus, et need asjad on lahendatavad või vähemalt talutavad. Niiet, need kes teevad õhtupalveid, teevad tegelikult ka eneseteraapiat.

Sisu: Märkamisülesande pealkiri peaks vihjama sellele, et tuleb midagi märgata ehk tähele panna.

Konkreetselt minu puhul siis on ülesanne: leida iga päev vähemalt 3 positiivset või rõõmustavat asja, sündmust oma päevas. Eriti töökeskkonnas.

Täna võin kirja panna:
* emakeele õpetaja Iri kinkis mulle äraminemise puhul küünla, et mul ikka soojust ja valgust oleks. Nii armas!

* Meie kooli laborant (kelle nimi on ka Kuusik ms) oli mulle tõeliselt meeldivaks vestluskaaslaseks.

* Koolisööklas oli täna eriliselt maitsev hakklihasoust. Ma arvan, et üle mitme aasta parim, mida ma saanud olen.

* Majandusjuhataja oli nii tore ja tegeles minu asjadega kohe, kui ma palusin. Aitäh!

* Oi, tänahommikune kohvi oli kindlasti toppkümnes maitse poolest, mida ma sel aastal antslas olen valmis suutnud meisterdada.

* Õnneks osutusid mu hirmud alusetuks ja mu võtmed olid kõik ilusti Tartust kaasa võetud.

* Minu juures käis kaks õpilast muret kurtmas ja lahkudes nad tänasid mind ning olid ka väljanägemise poolest reipamad. :) Nii tore on märgata, et saan natukegi asja eest palka.

* Merli jagas mulle lahkelt oma koolitusmaterjale, millest sain koopiaid teha.

* Ma olin nii tubli, et jõudsin sorteerida ja paljundada kõik testid ja materjalid, et need koolile edasi pärandada. Vajadusel siis uus psühholoog saab millestki alustada, mitte tühjast kohast, nagu mina pidin.

* Leidsime Merliga, et probleeme on üle mõistuse palju, aga vähemalt 2 õpilast on meie ponnistuste abiga suutnud oma probleeme leevendada (ei julge öelda, et lahendada) ja nad on täitsa mitu korda meile naeratanud. :)


Terapeudi tagasiside: Tundub, Anni, et Sinu päevas on palju kordaminekuid ja meeldivaid sündmusi. Sa oled ka väga tubli, et tegid ära selle märkamisülesande. Sa said sellega suurepäraselt hakkama.
T: Mille üle on Sul eriti hea meel?
Anni: Mul on hea meel, et ma sain osa igavast paberimajandusest tehtud ning et ma sain ka kahe õpilasega tegeleda. Samuti oli tõeliselt vahva kogeda, et üks õpetaja võttis aega, et minu peale mõelda ja mulle kingitus teha.
T: Mulle tundub, et sul on tööl ka mõned inimesed, kellega sul on head ja siirad suhted. Võiksin isegi arvata, et nad hindavad sind kui psühholoogi ja vestluskaaslast. Täna olid heaks kuulajaks ja toeks ka kahele õpilasele.
A: See võib tõesti nii olla. Ma ei olegi sellele enne nii mõelnud. Ma arvasin, et äkki nad hindavad mind kui lihtsalt Annit. Aga võib olla tõesti olen ma siis ka professionaalselt midagi saavutanud. See on päris meeldiv.

Kommentaare ei ole: